اگر امروزه گرایش به تقریب مذاهب اسلامی یک ضرورت در مسیر حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است، در پیشینه عصر شکوفایی تمدنی جهان اسلام، یک تجربه زیسته است. سه گروه گرایش اصلی در جهان اسلام از پس دو سده کوشش ناموفق در رقابتهای داخلی با رویکرد معطوف به حذف یکدیگر، از نیمه سده سوم و پیدایش شرایط نو، رویکرد خود (با اتکا به تجربه زیسته تا آن روزگار) را دگرگون ساخته و به کسب تجربه زیستی متفاوت و تازه اقدام کردند. در این تجربه رویکرد تعاملگرایی بر حذفگرایی چیره شد و از پس آن ماهیت رقابتها نیز سویه همگرایانه معطوف به رونق فضای تمدنی به خود گرفت و چند مصداق مهم و بیسابقه از پدیده تقریب تا آن زمان، در این دو سده خود را آشکار کرد و شکوفایی تمدنی جهان اسلام تحقق یافت. با این فرض پرسش این پژوهش آن است که چه تحولهایی تقریب را تجربه موفق زیسته مسلمانان و گروههای فکری سیاسی آنها در عصر شکوفایی تمدن اسلامی قرار داد؟ دستاوردهای این پژوهش نشان داد که: تحول در اندیشه رقابت سیاسی و نظامی با همگنان، زمینهساز ظهور پدیده تقریب در فکر و عمل کارگزاران سه نهاد اصلی عرصههای اجتماعی، سیاسی، نظامی و فکری (خلافت، امارت و فقاهت) بوده است.
باغستانی کوزه گر, محمد. (1398). رابطه تقریب با شکوفایی تمدنی بر پایه تجربه زیسته مسلمانان در عصر شکوفایی تمدن اسلامی (سدههای 4و5 قمری). تمدن نوین اسلامی در آینه تقریب, 1(2), 87-111.
MLA
محمد باغستانی کوزه گر. "رابطه تقریب با شکوفایی تمدنی بر پایه تجربه زیسته مسلمانان در عصر شکوفایی تمدن اسلامی (سدههای 4و5 قمری)". تمدن نوین اسلامی در آینه تقریب, 1, 2, 1398, 87-111.
HARVARD
باغستانی کوزه گر, محمد. (1398). 'رابطه تقریب با شکوفایی تمدنی بر پایه تجربه زیسته مسلمانان در عصر شکوفایی تمدن اسلامی (سدههای 4و5 قمری)', تمدن نوین اسلامی در آینه تقریب, 1(2), pp. 87-111.
VANCOUVER
باغستانی کوزه گر, محمد. رابطه تقریب با شکوفایی تمدنی بر پایه تجربه زیسته مسلمانان در عصر شکوفایی تمدن اسلامی (سدههای 4و5 قمری). تمدن نوین اسلامی در آینه تقریب, 1398; 1(2): 87-111.